Nowe technologie w animacji czytelnictwa

 

6 listopada o godzinie 9:00 bibliotekarze przeszli szóste już szkolenie w ramach projektu „Idzie nowe!” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu z Funduszu Promocji Kultury. Odbyło się ono online, zostało przeprowadzone przez Good Books, a dotyczyło „Nowych technologii w animacji czytelnictwa. Aplikacje, narzędzia, multimedia, gamifikacja”. Prowadzącym był Marcin Skrabka – długoletni wydawca w Wolters Kluwer Polska, członek stowarzyszenia EURead (Stiftung Lesen), założyciel i współtwórca wydawnictwa Książkowe Klimaty i portalu czeskieklimaty.pl. Na co dzień prowadzący inicjatywę Good Books skupiającą edukatorów zajmujących się podnoszeniem kompetencji kadr kultury. W 2019 roku powołał do życia markę Good Games (goodgames.pl), gdzie wraz z fińskim Team Action Zone, pracuje nad sposobami łączenia nowych technologii z tradycyjnymi książkami, szczególnie w zakresie gamifikowania treści książek jako jednego ze sposobów promocji czytelnictwa wśród najmłodszych pokoleń. Jest badaczem zjawisk kulturowych zajmującym się budowaniem nowoczesnej oferty dla instytucji kultury oraz wykorzystania big data w zarządzaniu kulturą. Ma na swoim koncie projekty bibliotek cyfrowych i tradycyjnych. Jest twórcą programów nauczania m. in. dla Instytutu Studiów Klasycznych i Orientalnych UW, Instytutu Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Studium Kształcenia Animatorów Kultury i Bibliotekarzy „SKiBA”. Ponadto jest pomysłodawcą wielu wydarzeń i programów edukacyjnych dla kadr kultury m.in.: diagnozowanie potrzeb szkoleniowych w instytucjach kultury dla Instytutu Książki, PubTechPoland, Akademia Dobrego Księgarza, Dwa Bratanki – odkrywamy literaturę węgierską, Na północ – literatura skandynawska w Polsce. W pierwszej części szkolenia prowadzący skupił się na przybliżeniu nam definicji innowacyjności w bibliotece, która może oznaczać zarówno nowe, jak i dawniej używane technologie, nieznane obecnie młodzieży (termin REUSE), powinna łączyć świat wirtualny z analogowym i, co kardynalne, służyć dotarciu do tych, którzy nie czytają książek. Tym samym muszą być to technologie łatwe do przyswojenia dla odbiorców. Szczególny nacisk położono na diagnozę potrzeb poprzedzającą wprowadzenie nowych technologii. Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie dla kogo budujemy ofertę: czytelników, użytkowników biblioteki czy nieczytelników, następnie poznać i uwzględnić ich potrzeby. Prowadzący przestrzegł przed zakopaniem się w masie nowych technologii, ich dobór powinien uzależniony od wieku czytelników np. dla starszych - jeden link, który otwiera się po kliknięciu bez wymogu zainstalowania aplikacji, dla młodych - ściągnięcie aplikacji na telefon i kod. W dalszej części szkolenia uczestnicy zapoznali się ze sposobami skutecznej organizacji pracy własnej, dowiadując się jakie korzyści wypływają z zainstalowania AdBlocków (ghosterry, ublock orign, AdBlock, AdGurad), jak je krok po kroku zainstalować i kiedy niezbędne jest ich wyłączenie. Instalacja adblocków na telefonie jest problematyczna, dlatego prowadzący podał uczestnikom link do działającej na telefonie przeglądarki (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hsv.freeadblockerbrowser&hl=pl&gl=US). Następnie omówił przydatność kaskadowości edukacji poprzez tworzenie mikrokółek kształceniowych w bibliotece i zaproponował stworzenie imiennej tabeli pracowników z wpisem, kto co umie, podając link do gotowej tabeli. 
Prowadzący poruszył zagadnienie skutecznej komunikacji z użytkownikami, której fundamentami jest przejrzysta i dobrze skonstruowana strona www – stworzona przez wszystkich bibliotekarzy z uwzględnieniem potrzeb czytelników.  Podkreślił wartość tworzonego co tydzień nowego newslettera tematycznego (romantyczny, przygodowy). Zapoznał uczestników z terminem landing page i narzędziami do jej tworzenia. Służył praktycznymi poradami np. wkładanie ulotek ze spisem wydarzeń do książek wypożyczanych przez czytelników, zakupienie karty prepaid, aby mieć Whatsupa do komunikacji z czytelnikami, zamieszczanie takich samych zdjęć na Instagramie i FB. Prowadzący przybliżył również koncept wystaw on-line i narzędzie do ich tworzenia – Artsteps. W kolejnym etapie zajęć przedstawione zostały cele gamefikacji – młodzież jest w stanie przeczytać książkę by móc stworzyć grę (popularyzacja czytelnictwa w nowatorski sposób). Zaprezentowano w formie krótkich filmików i omówiono przykładowe gry m.in. na podstawie „Mocka” Marka Krajewskiego. Prowadzący zaproponował wprowadzenie sprawdzonych w innych bibliotekach w Polsce i na świecie innowacji m.in.: sklepiku internetowego, terminala, odpłatnej organizacji urodzin w bibliotece dla najmłodszych oraz sesji ślubnych, stworzenia regału z napisem NETFLIX (książki zekranizowane ustawione frontem - pokolenie obrazkowe) dla czytelnika bezobsługowego, możliwości zapisu do biblioteki on-line, koszyki w bibliotece, bibliobus, podpisanie umowy z Inpostem na dostawę książek, organizacja stanowiska samoobsługowego, ładowanie telefonu na rowerze stacjonarnym, karta biblioteczna - brązowa, platynowa, złota (program lojalnościowy), ustawienie przed biblioteką dużego plakatu z hasłem: „Wspomóż bibliotekę, daj darowiznę!”. Przedstawił również niezwykle odważny pomysł stworzenia pierwszej w Europie biblioteki na wodzie. Na zakończenie bibliotekarze rozwiązywali quiz dotyczący twórczości i życia Stanisława Lema. Szkolenie okazało się niezwykle interesujące i przydatne, dzięki wysokim umiejętnościom dydaktycznym i ogromnej wiedzy prowadzącego, którą potrafił przekazać w bardzo przystępny sposób, wyczerpująco odpowiadając na każde zadane przez uczestników pytanie. Na zakończenie bibliotekarze wypełnili ankiety ewaluacyjne.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Pierwsze szkolenie za nami!

Szkolenie numer 3: animacje czytelnicze dla dzieci

Jeszcze zdobędziemy Oscary!